„Optymistyczne przedszkole”
Realizacja programu „Optymistyczne przedszkole” daje okazję do wykorzystania twórczego, kreatywnego podejścia nauczycieli do pracy z dziećmi. Mają oni okazję wykorzystać swoje umiejętności, zdolności pasje, w swoich działaniach dydaktyczno–wychowawczych.
Naszym wspólnym celem jest wszechstronny rozwój naszych podopiecznych. Realizacja podstawy programowej poprzez pryzmat inteligencji wielorakich pozwala zauważyć u każdego dziecka mocne strony, talenty, zainteresowania. Program motywuje do współdziałania nauczycieli z pozostałymi pracownikami placówki oraz z rodzicami. Budowanie przyjaznej atmosfery wzajemnego zrozumienia pozwala na efektywną pracę, wypracowywanie wspólnych standardów wychowawczych. Zaufanie rodziców względem przedszkola przyczynia się do szczerej wymiany informacji, dzięki której rodzice mogą odpowiednio stymulować rozwój dziecka, a przedszkole w pełni zaspakaja oczekiwania rodziców.
Dobra atmosfera panująca w przedszkolu sprzyja klimatowi pracy, która staje się pasją dla twórczych działań edukacyjnych nauczycieli. Działamy w myśl zasady „Optymiści po prostu nie dopuszczają do siebie czarnych myśli. Oni je kolorują. Czym? Magiczną kredką którą jest: uśmiech”. Staramy się na co dzień używać magicznej kredki i tą umiejętność przekazywać naszym wychowankom. Dzięki temu osiągają sukcesy na kolejnych etapach edukacyjnych, a potem w życiu dorosłym.
Program „Optymistyczne Przedszkole” autorstwa Ireny Dzierzgowskiej i Mireli Nawrot jest materiałem opartym na psychologicznych, pedagogicznych i filozoficznych podstawach pracy z dzieckiem przedszkolnym. Adresowany jest przede wszystkim do dzieci przedszkolnych. Z uwagi jednak na to, iż przedszkole współczesne jest instytucja trójpodmiotową, którą tworzą dzieci, ich rodzice oraz personel przedszkola spektrum odbiorców jest zdecydowanie szersze.
Pakiet w swoich założeniach uwzględnia najnowsze standardy unijne i jest podejściem innowacyjnym. W wyniku jego realizacji tworzymy każdemu dziecku optymalne warunki rozwojowe i przyjazne środowisko wspomagające rozwój dziecka i wspierające je w drodze do sukcesu w miarę jego możliwości.
Wiek przedszkolny to niezwykle istotny okres w rozwoju dziecka. Jego przebieg ma decydujące znaczenie dla kolejnych lat życia. Na tym etapie dziecko jest szczególnie podatne na bodźce i wpływy otoczenia. Autorki pakietu „ Optymistyczne Przedszkole” wiele uwagi i miejsca poświęcają czynnikom determinującym intensywny w tym czasie rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i emocjonalny. Wyraźnie akcentują konieczność diagnozowania potrzeb i oczekiwań dziecka oraz projektowania twórczych okazji edukacyjnych pozwalających dziecku przeżywać, przyswajać, odkrywać i działać. Takie możliwości maja również realizujące materiały edukacyjne nauczycielki i wspierający to przedsięwzięcie rodzice.
Irena Dzierzgowska i Mirela Nawrot tworzą szanse nauczycielowi, wspomagającemu rozwój dziecka, wykorzystać bogatą gamę twórczych sytuacji oraz alternatywnych metod wspierania dziecka w drodze do sukcesu. Poprzez włączenie do ścisłej współpracy rodziców „budują” ujednolicony system oddziaływań wychowawczych pozwalający wzmacniać poczucie wartości dziecka, wpływać na poczucie jego sprawstwa, uczyć rozpoznawania i kontrolowania jego emocji. Są to niezmiernie ważne obszary warunkujące sukcesy szkolne dziecka i odpowiedzialne za wspieranie procesu socjalizacji, personalizacji dziecka przedszkolnego.
- Celem programu jest dostrzeganie i wzmacnianie sukcesu każdego dziecka, rozwijanie jego zainteresowań, uzdolnień oraz zachęcanie do bycia aktywnym, pogodnym i zaradnym
- Program uczy zaradności, optymizmu i samodzielności.
- Dzięki niemu dziecko będzie lepiej przygotowane do radzenia sobie z problemami na każdym etapie życia.
- Optymistyczne przedszkole ma siedem znaków szczególnych, jak siedem kolorów tęczy, składa się z siedmiu modułów.
GŁÓWNE CELE PROGRAMU
- Tworzenie okazji do budowania konstruktywnych więzi
- Rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów
- Swobodne wyrażanie próśb i oczekiwań przez dziecko
- Rozwijanie w dziecku optymizmu i poczucia własnej wartości
- Uczenie jak radzić sobie w różnych sytuacjach
- Rozwijanie zainteresowań i talentów dzieci
- Uczenie życzliwości, empatii, pomagania innym, przyjaźni
PROGRAM ZAWIERA MODUŁY W POSZCZEGÓLNYCH KOLORACH:
- KOLOR CZERWONY – WYCHOWANIE
- KOLOR POMARAŃCZOWY - INTELIGENCJE WIELORAKIE
- KOLOR ŻÓŁTY - SUKCES KAŻDEGO DZIECKA
- KOLOR ZIELONY - POZIOM UMIEJĘTNOŚCI
- KOLOR NIEBIESKI - OPTYMISTYCZNI RODZICE
- KOLOR GRANATOWY – OPTYMISTYCZNY PERSONEL
- KOLOR FIOLETOWY - PROMOCJA
PROGRAM ROZWOJU INTELIGENCJI WIELORAKICH
Koncepcja Inteligencji Wielorakich stworzona została przez Profesora Uniwersytetu Harvarda, Howarda Gardnera. Według jego koncepcji człowiek posiada osiem inteligencji. Inteligencje wielorakie określają predyspozycje, umiejętności i talenty dziecka. Odkrycie dominującej u dziecka inteligencji pozwala szybciej zdefiniować możliwości i zdolności dziecka. Każda z inteligencji odpowiada innej sferze rozwojowej człowieka .